zaterdag 18 juli 2015

Beste John,

het is al tijden geleden dat ik een verjaardagskado voor je heb gekocht of daaraan heb bijgedragen. En omdat ik, zoals je weet, aardig wat tijd heb voor mijn hobby, wilde ik het nuttige eens met het aangename combineren. Het zal je weinig verbazen in welke hoek het cadeau dus ongeveer ligt.

De vraag was voor mij natuurlijk: van welk soort vliegtuig een model te bouwen? Van eigenlijk elk relevant militair of civiel vliegtuig is wel een kit te krijgen. Dus na wat informatievergaring bij je betere helft kwam ik uit op wat ik besloot dat je cadeau ging worden.

We zullen ongetwijfeld indertijd allebei voor de TV hebben gezeten, in de winter van '91, toen de Golfoorlog uitbrak. Een oorlog die zoals je weet ook wel de "video game war" werd genoemd vanwege de overeenkomsten tussen de indrukwekkende footage die rechtstreeks uit cockpits en de doelzoekers van bommen en raketten kwam. Alles kon kapot, en bovendien leek alles tot op een meter nauwkeurig kapot te kunnen.

Hoewel op dit moment het gedoe met de JSF nog steeds niet voorbij is, is de technologie alleen maar meer tot de verbeelding gaan spreken. Door het strategisch integreren van camera's in de cockpit kan een moderne piloot via zijn helmet mounted display nu een weergave krijgen van het luchtruim alsof het vliegtuig dat hij bestuurt in het geheel niet aanwezig is.

Afhankelijk van hoe je "militaire luchtvaart" definieert kan je kiezen hoever je teruggaat in de geschiedenis. Kies je voor onbemande ballonnen, dan begint het al rond het jaar 200, waarin de Chinezen onbemande ballonnen gebruikten voor het doorgeven van signalen. Kies je voor de moderne definitie, namelijk bemand (dit laatste is nu nog 'conventioneel', maar wie weet?), gemotoriseerd en bewapend, dan is 23 oktober 1911 het beste startpunt. Op die dag bombardeerden de Italianen voor het eerst Turkse stellingen in een heavier-than-air vliegtuig. Daarvoor waren ook al bombardementen uitgevoerd, maar vanuit zeppelins.

Veel mensen denken desondanks dat WW1 het begin van de militaire luchtvaart inluidde. Dat is dus niet correct. Ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan toonde de Amerikaanse marine grote interesse voor Orville Wright's prestatie met de Wright Flyer III in 1905. Al voor het uitbreken van de oorlog was het hen gelukt een vliegtuig te laten starten en landen op een schip.

Als kado heb ik een model voor je gekozen dat minder bekend is dan de Fokker Dr.1 van de "Rode Baron", maar wel interessant is omdat het een toonbeeld is van inventiviteit en improvisatie onder moeilijke omstandigheden in oorlogstijd. Met name bij de Britten heeft het type nog altijd een warm plaatsje in het hart, aangezien het rond 1915 de Geallieerden van een achterstand terug in de race bracht tegen de snelle en technisch superieure vliegtuigen van de Duitsers. Dat vliegtuig heet de Airco DH.2, "DH" staat voor DeHavilland, de achternaam van zijn ontwerper. Het wordt soms ook wel simpelweg de DH.2 genoemd.

In het volgende bericht zal ik je wat meer achtergrond geven over het ontwerp, de omstandigheden van die tijd, en waarom dit model de luchtoorlog kon omkeren voor de Geallieerden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten